zondag 21 april 2013


Gezondheid is meer dan
de afwezigheid van ziekten


Sinds ik mij ben gaan verdiepen, jaren terug, in een ander voedingspatroon ben ik mij er steeds meer van bewust dat voeding echt een grote rol speelt in de samenleving. Niet alleen is het sociale aspect van voeding van groot belang maar ook het emotionele. Deze aspecten maken het behoorlijk gecompliceerd om mensen goed te kunnen adviseren en motiveren. Daarnaast is er natuurlijk veel te vinden op internet, veel onzin maar ook veel revolutionaire bevindingen. Vandaar dat ik geïnspireerd werd om weer eens wat te schrijven op het gebied van voeding.

Nu ik natuurvoedingsadviseur ben, hebben mensen regelmatig vragen met betrekking tot voeding. Heel leuk alleen soms wel lastig om de vragen te beantwoorden. Want vaak is er geen kant-en-klaar antwoord en al helemaal niet een antwoord die je in één zin kan samenvatten. Dat geeft al aan dat de orthomoleculaire voedingsleer diep in gaat op de manier waarop het lichaam omgaat met de voedingsstoffen op celniveau. Het gaat verder dan alleen het elimineren van alle kant- en klaar producten, gefrituurde snacks, suiker of andere ongezonde voedingsmiddelen. Ook spelen de verwerkingsprocessen en kwaliteit van voedsel een rol, onder andere door milieuvervuiling is die kwaliteit flink verminderd. Orthomoleculaire voeding is een samenspel van veel voedingselementen en voedingscombinaties. De voedingsleer streeft er naar de lichaamscellen van optimale hoeveelheden voedingsstoffen te voorzien. Het is een studie naar de werking van de micro-en macrovoedingsstoffen in ons lichaam om een goede gezondheid te bewerkstelligen en te behouden.

Voeding is zo persoonlijk hoewel er wel een aantal basis principes zijn. Het ligt helemaal aan de klachten die je hebt. En wat je wilt bereiken, wat je motivatie is. We zitten vaak vastgeroest in een bepaald voedingspatroon en daarnaast speelt de omgeving een grote rol. Want ook al ben je er zelf van overtuigd dat een opbouwend voedingspatroon werkt, de omgeving kan hierop heel anders reageren en zal er zeker in het begin vaak sceptisch tegenover staan. Je moet sterk in je schoenen staan om de verantwoording over je eigen lijf zelf te nemen.
Daarbij helpt het om bewust te worden van het feit dat voeding maakt wie we zijn of willen zijn. En het helpt om de juiste kennis te vergaren en toe te passen. En het is belangrijk om je gezonde verstand, je eigen-wijsheid te gebruiken en weten waar je zoeken moet. En dat laatste is nogal lastig. Maar mijn ervaring is dat als je leert te vertrouwen op je intuïtie, dicht bij jezelf te blijven, je dan tot de juiste inzichten en informatie komt.

Vaak zeggen mensen ook  ‘ik voel mij goed dus ik hoef niks te veranderen.’ Dat is natuurlijk mooi maar soms houden we onszelf ook voor de gek. Soms denken we ons goed te voelen terwijl we zo gewend zijn aan het feit dat we 6 koppen koffie drinken op een dag om een beetje helder en fit de dag door te komen. Of dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je je bed moeilijk uit kan komen omdat je nog zo moe bent. Wat dacht je van een opgeblazen gevoel na het eten? En dat het heel gewoon wordt geacht dat je botten en gewrichten stijf worden als je de 50 ben gepasseerd of misschien al eerder. Maar wat is normaal? Als iedereen daar last van heeft op die leeftijd? Dat lijkt mij juist een reden om eens kritisch te kijken naar ons leefpatroon. Een voorbeeld is geraffineerde suiker en (zet)meelproducten. Dat veroorzaakt een onbehaaglijk gevoel en onrustig gedrag en op den duur voor een laag energieniveau. Maar hier raken we zo aan gewend dat we niet beter weten.

Zo sluipen de symptomen van degeneratieve ziekten er ook in. Ziekte is de laatste fase van een neergaande gezondheidstoestand. De eerste waarschuwingen zijn bijvoorbeeld: gebrek aan energie, geestelijke verwardheid, vergeetachtigheid, geïrriteerdheid, depressieve gevoelens, of maag-darmklachten.
Het beste is natuurlijk om preventief aan het werk te gaan maar vaak ga je pas een patroon wijzigen als je klachten krijgt die een (te) grote impact hebben op je dagelijkse leven.

Er is veel te bereiken op orthomoleculair niveau, ook wanneer ziekten zich al hebben aangediend. Vaak werkt het ondersteunend en verlichtend, soms zelfs helend. In eerste instantie ontstaat er meer energie en andere positieve gevolgen zoals:

  • een beter slaappatroon
  • een sterker immuunsysteem
  • een minder opgejaagd gevoel
  • een rustiger hoofd
  • meer heldere gedachten
  • minder stressgevoeligheid
  • minder krampen
  • minder droge huid
  • minder haaruitval
  • sterkere nagels
  • minder snel kwetsuren
  • minder snel hoofdpijn
  • gezonder gewicht
  • een sterker bewustzijn
Het doel  is om ziekten buiten de deur te houden of om gezondheidsklachten te verlichten. En om het lichaam op te bouwen en goed te onderhouden waardoor er sprake kan zijn van een energieker en actiever leven. Daarnaast verbetert de weerstand aanzienlijk, zodat onder meer bacteriën en virussen geen grip op het lichaam krijgen. Om een goed resultaat te behalen is het belangrijk dat een voedingsrichtlijn op iemand persoonlijk is gebaseerd.

Ik heb zelf ondervonden wat de positieve uitwerking is van een op maat gemaakt voedingspatroon vanwege een chronische ziekte.  Alle maar dan ook alle positieve gevolgen die hierboven staan heb ik zelf ondervonden. Nog steeds heb ik regelmatig klachten maar dat valt in het niet bij hoe ik voorheen voelde. Nog steeds moet ik erg goed opletten. Gelukkig zijn er genoeg lekkere alternatieven. Dat is dan ook erg belangrijk,om verkeerde produkten te vervangen voor lekkere gezonde produkten. Dat helpt mee om het goed vol te kunnen houden.

Intussen heb ik mijn medicatie voor een groot deel nog steeds links kunnen laten liggen en het is mijn plan om de rest van de medicatie te gaan afbouwen.
Daarom is deze uitspraak van Maimonides in ieder geval voor mij van toepassing en voor vele anderen: ‘geen enkele ziekte die door een dieet kan worden genezen, dient met andere middelen te worden behandeld.’

Lees meer over voeding en gezondheidswinst op http://www.foodguide.nl/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten